poniedziałek, 30 grudnia 2013

42. Bożydar Grzebyk "A komu czasem nie odbija ?"

Bożydar Grzebyk z wykształcenia historyk, absolwent Instytutu Historii UJ. W swoim życiu podróżował i pracował za granicą, jednak tęsknota za Krakowem z powrotem sprowadziła go do Polski. Wtedy jego burzliwe życie poukładała wpływowa ciocia, która zmusiła go do zostania urzędnikiem.”Praca za biurkiem przyniosła mu stabilizację finansową, ale także i miłość”, bo poprzez koleżankę z pracy poznał swoją przyszłą żonę. Stabilizacja jednak troszkę go przytłaczała, dlatego szukał jakiejś odskoczni, wytchnienia. W ten sposób rozpoczęła się przygoda Pana Bożydara z pisaniem. Pisze głównie nocami, gdyż jak mówi cierpi na bezsenność. Jego pierwszą powieścią, z która miałam przyjemność się zapoznać jest „A komu czasem nie odbija ?”

Trzydziestoletni Jurek Święconka uczciwy, spokojny, mający ogromny zapał do pracy, nieśmiały, a zarazem bardzo cierpliwy, w niefortunny sposób traci pracę w hurtowni dewocjonaliów. Rozgoryczony udaje się do pobliskiej pijalni piwa, gdzie spotyka Grafa i Bibułę, „dwóch cieszących się powszechnym szacunkiem bandytów” Popijając wspólnie piwko bandyci obiecują Święconce załatwić pracę w zakładzie pogrzebowym „Święta Pamięć” należącym do pana Miecia.
Niestety nasz Jureczek i w tej pracy nie stroni od kłopotów. Przepychany z miejsca na miejsce ima się różnych zajęć, poczynając od pomocnika w montażu trumien, kończąc na mówcy pogrzebowym. W związku z ostatnią fuchą musi bliżej poznać każdego swojego „klienta”, co powoduje, że odwiedza rodzinę i znajomych nieboszczyka i prowadzi z nimi rozmowy.
Główkuje, wyciąga wnioski z tego co usłyszy i w zależności od „rodzaju klienta”- inteligenta, inżyniera, zwykłego robotnika, układa odpowiednią mowę pogrzebową. Odnosi ogromny sukces, ale jego życie znowu komplikuje się z powodu Maniusia Brzytewki...

„A komu czasem nie odbija ?” jest krótką powieścią, napisaną lekkim, niesamowicie przyjemnym piórem. Poznajemy całą plejadę bohaterów, posiadających ciekawe przydomki, wzbudzających w nas co chwilę odmienne uczucia. Książka początkowo wydawał mi się ot takim lekkim, pełnym dobrego humoru czytadłem. O jak bardzo się myliłam! Powieść ta stanowi odzwierciedlenie naszej dzisiejszej, brutalnej rzeczywistości. Świata, w którym panuje zazdrość, zawiść,chciwość, pycha, chęć bycia zawsze najlepszym, zawsze bez winy... Autor uświadamia nam również jak łatwo jest krytykować i oceniać innych, jednocześnie nie przyjmując krytyki skierowanej do nas samych.
Czytając często zatrzymywałam się na chwilkę, czasami nawet wracałam do wybranych fragmentów, żeby móc jeszcze raz przeanalizować to co przeczytałam, bądź pośmiać się z niektórych anegdot. Myślę, że ta książka wręcz zmusza do refleksji, do przemyśleń...Czy taki idealny człowiek, jakim był Jurek potrafi odnaleźć się w naszych czasach?

Chciałabym bardzo, żeby ta powieść doczekała się kolejnej, równie emocjonującej i zabawnej kontynuacji. Z chęcią śledziłabym dalsze losy Jureczka...

Za książkę serdecznie dziękuję Pani Anecie z Wydawnictwa Grodkowskie.
Równocześnie bardzo przepraszam, że dopiero teraz przeczytałam i opisałam otrzymany egzemplarz.

Okładka: miękka
Ilość stron: 181
Wydawnictwo: Grodkowskie
Rok wydania: 2010

Moja ocena: 7/10

Książka przeczytana w ramach wyzwań: „Pierwsze słyszę”, „Czytamy powieści obyczajowe”
„Polacy nie gęsi, czyli czytajmy polska literaturę II”, „Z półki 2013”,




                                              W Nowym Roku życzę Wszystkim  zdrowia, szczęścia, pomyślności,
                                               potęgi miłości, siły młodości,
                                               samych spokojnych, pogodnych dni
                                               i mnóstwa cudownych i wzniosłych chwil (najlepiej z książką w ręku)
                                               Niech taneczny, lekki krok
                                               będzie z Wami cały rok.
                                               Niech prowadzi Was  bez stresu
                                               od sukcesu do sukcesu. 
                                             



17 komentarzy:

  1. Może się skuszę :)

    Tobie również życzę wszystkiego najlepszego w tym nadchodzącym Nowym Roku :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Aguniu, Tobie również wszystkiego, co najpiękniejsze w Nowym Roku, może trochę więcej spokoju i oddechu?:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książkę czytałam i wyjątkowo miło ją wspominam. Autor ma talent i powinien go rozwijać.

    ps.Dziękuje za życzenia i wzajemnie życzę Niech zbliżający się Nowy Rok przyniesie same radosne momenty, w których poczujesz nie tylko stabilność finansową, ale też doświadczysz ciepła i miłości ze strony bliskich.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zabawne anegdoty są w cenie, a te kryjące w sobie istotne rzeczy- czemu nie :)

    Szczęśliwego Nowego Roku :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wydaje się być bardzo ciekawa, lubię tego typu książki. Zainteresowała się mnie fabuła i muszę się za nią porozglądać:)

    Kochana w nowym roku chciałam Ci życzyć wszystkiego co najlepsze, przede wszystkim więcej czasu dla siebie!:) na czytanie książek i pisanie tutaj. Zdrówka bo ono jest chyba najważniejsze.
    Oraz spełniania marzeń bo takie każdy posiada:))
    Ściskam Cię Aguniu!! :)))

    OdpowiedzUsuń
  6. Chwalisz tę powieść, ale przyznam, że ja nie jestem do końca przekonana. Nie czuję jej jakoś, może w przyszłości zmienię zdanie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam, bardzo ciekawa książka :D

    Aguś wszystkiego dobrego w Nowy Roku!!!

    OdpowiedzUsuń
  8. Krótka, ale treściwa ta powieść, ja bardzo przyjemnie spędziłam czas w jej towarzystwie

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo chciałabym przeczytać, bo słyszałam wiele dobrego. Tylko okładka mi się nie podoba i bym ją zmieniła :) Szczęśliwego Nowego Roku! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Również dla Ciebie najlepsze życzenia na nadchodzący rok! :)
    Książki dotąd nie znałam, aczkolwiek fabuła brzmi bardzo interesująco i niebanalnie, chętnie po nią sięgnę w 2014 roku :) To będzie dobry rok. Taką mam nadzieję i tego Tobie ( i sobie :) życzę! Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetna satyra na naszą polską rzeczywistość. Polecam ci również "Astrologa" tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam tę książkę w planach:)

    Życzę Ci wszystkiego najlepszego w Nowym Roku!!! Zdrowia, sukcesów, pomyślności, uciechy z lektury:) Samych cudownych książek, które spełnią Twoje wymagania czytelnicze!!!

    OdpowiedzUsuń
  13. Może, może... :)
    A przy okazji wszystkiego dobrego w nadchodzącym 2014 roku!

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziękuję ślicznie za wszystkie życzenia noworoczne:))

    OdpowiedzUsuń
  15. Również pomyślałam sobie, że będzie to lekkie czytadło. Dobrze, że dowiedziałam się że jest jednak inaczej, bo chciałam tę książkę niedługo przeczytać, a akurat teraz nie mam ochoty na taki smutny świat chciwości, zazdrości... Myślę, że przełożę ją na inny czas :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jeżeli jest refleksyjna i jednocześnie potrafi rozbawić, to muszę ją koniecznie kiedyś przeczytać:)
    Też życzę Ci wspaniałego Nowego Roku, by starczyło w nim czasu na wszystko, w tym również na blogowanie:) Gorąco pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo podobała mi się ta książka :) Świetny humor sytuacyjny :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...